Syuqran Jazilan for d click :)

My Friend

Khamis, 12 Julai 2012

Keputusan itu Sukar

SUPPORTIVE DAN POSITIVE

yeah! supportive and positive memainkan peranan di dalam sesuatu keputusan yang penting..sebab itu kita memerlukan juga penasihat yang betul2 amanah,bijak,telus dan Lillahitaala didalam urusannya dan bukan semata2 untuk kepentingan diri sendiri.
bagimana mahu menjadi seorang pemimpin yang berjaya andai kata tidak bijak dalam membuat keputusan yang bernas? layakkah kita?


So,lets check it out how to make a good decision in life :

Buatlah keputusan yang wajar dalam menentukan hala tuju hidup anda .

1. Jika seorang PELAJAR,buatlah keputusan yang amat bijak dan wajar dalam menentukan sekolah mana,universiti mana yang harus dipilih untuk meneruskan kecemerlangan akademik.


2.Jika seorang anak teruna,buatlah KEPUTUSAN yang amat bijak dan wajar dalam menentukan siapakah pilihan hati untuk dijadikan SURI HIDUP anda,kerana kehidupan berkeluarga banyak cabarannya.

3.Jika seorang DARA,buatlah keputusan yang bijak dan wajar dalam menentukan siapakah lelaki yang bertuah yang bakal menjadi calon SUAMI yang soleh yang mampu memimpin diri kita dunia & akhirat.

4.Jika anda seorang bakal PEKERJA,buatlah keputusan yang amat bijak dan wajar dalam menentukan apakah kerja yang sesuai dengan jiwa anda,kerana jika tiada keserasian,kesannya amat buruk.



Add info :



Memilih Untuk Hidup Senang
Sebagai seorang manusia sudah tentu kita mahu memiliki kehidupan yang senang. Tiada siapa yang mahu kehidupan mereka mengalami banyak kesusahan. Kesenangan dalam hidup akan membuatkan hidup seseorang menjadi lebih bahagia. Segala perkara yang mereka ingin lakukan akan menjadi lebih mudah.
Orang yang hidupnya susah kemampuan mereka adalah terhad. Banyak perkara sukar untuk mereka lakukan. Kalau hidup ini susah nak mencari sesuap nasi pun sangatlah susah. Apa yang boleh kita lakukan adalah kita hendaklah memilih mahukan kehidupan yang senang untuk mengelakkan kesusahan dalam hidup kita dan juga orang lain yang menjadi tanggungan kita.
Hendaklah Membuat Pilihan Yang Bijak.
Orang yang membuat pilihan untuk hidup senang adalah orang yang bijak. Ini kerana pilihan tersebut akan memberi kebaikan dalam hidup mereka juga. Pemikiran orang yang bijak juga adalah membuat pilihan terhadap sesuatu yang akan dapat memberi manfaat dalam hidup mereka dan juga kepada orang lain.
Sekiranya kita membuat pilihan untuk hidup senang, sudah tentu ianya adalah satu pilihan dan keputusan yang bijak. Dengan memiliki kehidupan yang lebih baik dan senang, kita akan dapat membantu orang lain juga. Jika tidak mampu untuk membantu orang lain jangan terlalu memaksa diri kita. Pastikan kehidupan kita lebih baik dahulu barulah bantu orang lain pula jika berkemampuan.
Memilih Antara Baik Dan Buruk
Dalam hidup ini sentiasa ada baik dan buruk. Oleh itu membuat pilihan yang baik dalam hidup ini adalah satu kemestian. Jika membuat pilihan yang buruk sudah pasti akan membawa kesusahan kepada sendiri dan orang lain juga. Membuat pilihan untuk hidup senang adalah satu pilihan yang baik. Dan sengaja membuat pilihan untuk hidup susah adalah satu pilihan yang buruk.
Memang kesusahan itu adalah adalah ujian dariNya. Namun jika kita masih lagi berkemampuan untuk mengubah hidup kita menjadi lebih baik, hendaklah kita berusaha untuk mengubah kehidupan kita itu supaya kehidupan menjadi lebih senang. Tidak perlu menyalahkan takdir dan nasib semata-mata kerana kita diberi kekuatan untuk memilih dan mengubah kehidupan kita. Jika kita tidak mahu mengubah hidup kita, tiada siapa yang dapat mengubah hidup kita.
Membuat Pilihan Yang Terbaik Untuk Masa Hadapan
Apa saja pilihan yang kita buat pada hari ini adalah untuk hari esok kita. Ianya adalah untuk diri kita juga. Jika kita memilih untuk memiliki hidup yang senang, kita akan berusaha supaya dapat menikmati hidup yang senang. Buatlah pilihan yang tepat mahu hidup senang kerana ianya adalah untuk kebaikan masa hadapan kita sendiri.
Kita tidak boleh hanya mengharapkan orang lain sahaja untuk membantu mengubah masa hadapan kita menjadi lebih baik jika kita sendiri tidak mahu mengubah diri kita. Apabila kita mampu mengubah diri kita pada hari ini, kehidupan kita di masa hadapan pasti akan lebih baik.
Jangan Tersilap Membuat Pilihan
Setiap orang sudah pasti akan membuat pilihan yang berbeza-beza dalam hidup mereka. Kita boleh membuat apa sahaja pilihan yang terbaik dalam hidup kita. Namun begitu, pastikan pilihan yang kita buat itu adalah yang membawa kebaikan dalam kehidupan kita. Jangan sesekali tersilap membuat pilihan. Ini kerana ianya adalah sangat merugikan dan menyusahkan hidup kita kelak.
Berfikirlah dengan baik sebelum kita membuat apa sahaja pilihan dalam hidup ini. Apabila membuat pilihan untuk hidup yang senang, kita telah membuat pilihan yang penting dalam hidup kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan