Syuqran Jazilan for d click :)

My Friend

Sabtu, 29 September 2012

Amazing! SubhanaAllah : Sungai Di Dasar Laut

 Rasulullah s.a.w. bersabda: 

“Bacalah oleh kalian Al-Qur`an. Karena ia (Al-Qur`an) akan datang pada Hari Kiamat kelak sebagai pemberi syafa’at bagi orang-orang yang rajin membacanya.” [HR. Muslim 804]

“Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu. ” (QS Fushshilat : 53)


Figure 1: Mr.Jacques Yves Costeau

Mr. Jacques Yves Costeau, dia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.
 Pada suatu hari, ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba dia menemui beberapa kumpulan mata air tawar yang segar dan sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.
“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit;dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Surah Al Furqan:53)


Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Dia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinasi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun dia masih belum menemui jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.
Sehingga suatu hari dia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian dia menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al-Quran tentang bertemunya dua lautan (Surah Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering dikaitkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi:-
 “Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.” Ertinya: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” 
Surah Ar-Rahman :19-20


Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al-Quran itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Quran ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman yang mana belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera.
Berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam benar-benar suatu mukjizat. Akhirnya terbukti pada abad 20, Mr. Costeau berkata bahawa Al Quran memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya adalah benar belaka. Justeru itu, dia lalu memeluk Islam.


Allahu Akbar. Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. 
Rasulullah s.a.w. berkata,
"Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air".
Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?"
Rasulullah s.a.w. berkata, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."



Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico . Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air masin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.
Setengah pengkaji mengatakan, ia bukanlah sungai biasa, ia adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai. Luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kamu dustakan?" - Surah Ar-Rahman (Ayat 13)


Jumaat, 28 September 2012

Khadijah r.a Sumayyah r.a ~ Tokoh Wanita Islam Di segani


"Ya Allah..

Kau ampunilah dosaku yang telah ku lakukan,
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas,
Kau berikanlah aku kekuatan mental,
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan,
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista,
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaran-Mu,
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan.."

Khadijah Binti Khuwailid

  • Nama sebenar Khadijah Binti Khuwailid Bin Asad Bin Abdul Uzza Bin Qusso
  • Merupakan tokoh perniagaan yang kaya raya
  • Berkahwin dengan Rasulullah ketika berumur 40 tahun
  • Merupakan isteri pertama Rasulullah SAW dan wanita pertama memeluk Islam

Sumbangan dan Pengorbanan:

  • Isteri yang sentiasa memberi sokongan dan dorongan terhadapperjuangan Rasulullah SAW
  • Isteri solehah yang sentiasa setia dan jujur
  • Banyak memberi sumbangan fikiran dan harta untuk perjuangan Rasulullah SAW
  • Memahami tanggungjawab Rasulullah dansentiasa yakin dengan kebenaran perjuangan baginda

 Sumayyah Binti Khabbath

  • Berkahwin dengan Yasir Bin Amir
  • Dikurniakan anak bernama Amar Bin Yasir
  • Memeluk Islam secara rahsia
  • Abu Jahal menikam Sumayyah dengan lembing sehingga mati
  • Wanita pertama syahid dalam Islam

Sumbangan dan pengorbanan:

  • Berani menyatakan yang hak
  • Sanggup mempertaruhkan nyawa kerana
  • mempertahankan kesucian akidah
  • Memberi imej yang baik kepada umat Islam
  • dalam soal mempertahankan agama

Isnin, 17 September 2012

SOAL JAWAB BAB JODOH


Seringkali di hujani soalan~soalan sedemikian, Oleh yang demikian apa kata anda juga menjawabnya dengan jawapan yang bernas :) InshaAllah.......Yakin dengan Allah s.w.t



A : Awak nak nikah x ?
B : Insyaallah nak lah, Kan sunnah Rasulullah

A : Dah ada calon?
B : Alhmdulillah dah, kan dah ditulis oleh ALLAH

A : Siapa dia?
B : Insyaallah dia adalah lelaki/perempuan pilihan ALLAH

A : Kenapa nak nikah dgn dia ?
B : Insyaallah memilih dia kerana ALLAH

A : Bagaimana nanti nak jumpa ?
B : Yakin lah, ALLAH punya cara yg tak pernah kita duga, Percaya
je dgn ALLAH

A : Laa, bila nak nikahnya ?
B : Hmm, ALLAH maha tahu bila waktu yg tepat dan terbaik

A : Jadi kat mana jumpanya ?
B : Tenang, masih di bumi ALLAH, kalau tak di dunia, Insyaallah di syurga ALLAH

A : Jadi ?
B : Serahkn pada ALLAH, niatkan untuk menggapai redha-Nya je, insyaAllah beres :)


Sabtu, 15 September 2012

JENIS JODOH DALAM ISLAM


Jodoh dari Syaitan
Jodoh Syaitan ini adalah merujuk kepada sepasang kekasih yang bertemu dimulai dengan pandangan mata, seterusnya bersentuhan tangan, bercinta dan akhirnya terlanjur di dalam percintaan itu. Dan akhirnya berkahwin, tetapi selepas terlanjur. Itulah Jodoh Pertemuan yang dipanggil Jodoh Syaitan.

Jodoh dari Jin
Ini berlaku bilamana sepasang kekasih yang menjalin hubungan melalui bantuan Jin seperti membomohkan orang lain agar jatuh hati kepadanya sehinggalah mereka dapat berkahwin.

Jodoh dari Allah SWT
Jodoh yang lahir hasil pertemuan melalui mata, turun ke hati dan dijaga batas perhubungan antara mereka sehinggalah akad (perkahwinan) berlangsung. Dan inilah yang dinamakan sebagai Syurga Cinta… :)

Apa yang sebenarnya berlaku? Urusan Jodoh itu adalah urusan Allah SWT, cuma kita perlu tahu bagaimana cara mengenali jodoh dalam islam. Tips ini berguna bagi anda yang sedang mencari jodoh. Mari saya terangkan bagaimana.

Tanda jodoh dalam Islam itu adalah “3M”. Apa itu "3M"? Siapa di antara lelaki mahupun wanita yang boleh MemahamiMemaafkan dan Memotivasikan kita ke arah yang lebih baik InsyaAllah itulah jodoh kita.

Huraian berkenaan "3M" adalah seperti berikut: 
Memahami - Setiap pasangan mestilah memahami antara satu sama lain. Ini penting kerana setiap daripada kita mempunyai latar belakang kehidupan yang berlainan. Maka setiap sifat kita mampu mempengaruhi atau dipengaruhi sifat pasangan kita. 

Memaafkan - Sifat memaafkan ini amat penting sekiranya tiada sifat ini, nescaya hubungan kekeluargaan tidak kekal lama (Ini yang kita cuba elakkan). Lelaki memang lebih egonya, namun jika ingin selamat, buang segala ego demi mempertahankan rumahtangga. 

Memotivasikan - Pasangan mestilah memotivasikan antara satu sama lain. Faktor seperti stres, tekanan kerja, masalah kewangan mungkin menyebabkan keretakan rumahtangga, namun sikap memotivasikan ini mampu menaikkan dan memulihkan kembali semangat pasangan anda.


What goes around comes around.
Keep your circle positive.
Say good words.
Think good thoughts
Do good deeds…

Rabu, 12 September 2012

TERCIPTANYA HANYA 8 JAM BEKERJA



Selama Revolusi Industri, banyak perusahaan berusaha untuk memaksimalkan produksi dari pabrik-pabrik mereka dengan menjaga agar pabrik-pabrik tersebut bekerja dengan jam sebanyak mungkin setiap harinya. Biasanya mereka akan menerapkan jam kerja dari matahari terbit sampai matahari terbenam. Upah yang diberikan juga sangat rendah, sehingga para pekerja sendiri sering mengajak anak-anak mereka untuk bekerja di pabrik-pabrik sebagai buruh dibanding menyekolahkan mereka. Dengan sedikit representasi, pendidikan, atau pilihan, pekerja pabrik juga cenderung untuk bekerja dalam kondisi kerja yang buruk. Jam kerja pada masa saat ini biasanya berlangsung antara 10-18 jam per hari, enam hari seminggu.

Tapi, ini semua mulai berubah pada abad ke-19. Orang yang pertama menyarankan jam kerja sepanjang 8 jam sehari adalah seorang berkebangsaan Inggris bernama Robert Owen, yang juga salah satu pendiri paham sosialisme. Owen merasa bahwa waktu dalam sehari seharusnya dibagi menjadi tiga, dimana para pekerja harus mendapatkan perbandingan waktu yang sama untuk diri mereka sendiri dan tidur istirahat seperti yang mereka lakukan untuk bekerja.

 Pada tahun 1817, ia mulai berkampanye dengan kalimat slogan, “Delapan jam kerja, delapan jam rekreasi, delapan jam istirahat.” Sayangnya, hal ini tidak mendapat tanggapan serius selama beberapa waktu, sampai pada abad ke-19 dimana terjadi serangkaian demo para buruh yang berlalu dengan peningkatan kondisi kerja dan pengurangan jam kerja bagi pekerja pabrik. Sehingga akhirnya, ditetapkan bahwa wanita dan anak-anak diberi jam kerja selama 10 jam sehari.
Usulan jam kerja 8 jam sehari muncul sekali lagi di Inggris pada tahun 1884 yang dicetuskan oleh Tom Mann yang merupakan anggota dari Federasi Sosial Demokrat. Mann kemudian membentuk “Eight Hour League” yang salah satunya bertujuan agar jam kerja 8 jam sehari ditetapkan. Kemenangan terbesar mereka datang ketika mereka berhasil meyakinkan Trades Union Congress, yang mewakili mayoritas serikat buruh di Inggris untuk menetapkan jam kerja 8 jam sehari yang bahkan berlaku sampai hari ini.Dorongan untuk memangkas jam kerja dimulai lebih awal lagi di Amerika Serikat, pada tahun 1791, dimana para pekerja di Philadelphia mendesak untuk diberlakukannya jam kerja 10 jam sehari termasuk di dalamnya 2 jam waktu untuk makan. Pada tahun 1830-an, dukungan untuk jam kerja 8 jam sehari dicetuskani diantara mayoritas rakyat kelas pekerja di Amerika Serikat, tapi masih gagal untuk menemukan dukungan di antara pemilik perusahaan.Momentum kemudian didapatkan ketika beberapa “Eight Hour League” terbentuk di Amerika Serikat, seperti yang Mann dirikan di Inggris pada waktu yang sama. 


Pada tahun 1884, The Federation of Organized Trades and Labor Unions menyatakan bahwa tanggal 1 Mei 1886 akan menjadi hari pertama dimana jam kerja 8 jam sehari diwajibkan. Namun hal ini diabaikan oleh para pemilik perusahaan sehingga menyebabkan para buruh mogok kerja dan melakukan aksi protes. Sehingga ketika 1 Mei 1886 tiba, sekitar 350.000 pekerja mogok dari pekerjaan mereka memprotes untuk diberlakukannya jam kerja 8 jam sehari.Pada tahun 1905 para pemilik industri akhirnya mulai menerapkan jam kerja 8 jam sehari atas inisiatif mereka sendiri. Salah satu perusahaan yang pertama menerapkan hal ini adalah Ford Motor Company, pada tahun 1914, tidak hanya itu mereka juga menggandakan gaji para pekerja mereka. Yang mengejutkan, hal ini malah mengakibatkan produktivitas Ford meningkat secara signifikan dan margin keuntungan Ford menjadi dua kali lipat dalam dua tahun setelah menerapkan perubahan ini. Hal ini kemudian mendorong perusahaan lain untuk mengambil langkah serupa.


P/S: SEJARAH BANYAK MENGAJAR KITA 

Isnin, 10 September 2012

TUGAS KERANI a.k.a ADMIN JOB


Just searching for the career as "clerk" n i found this summary for  references,not only for me but for us :
because sometimes i don't know what to do,study bidang lain kerja bidang lain nasib baik pinjaman convert biasiswa kalau tidak, tidak akan ku sia-siakan diploma IT ku itu....nak harapkan bos,kesian takkan lah 24hours beliau nak pimpinkan, tapi "pemimpin yang integriti akan menghasilkan rakyat yang integriti juga" :) hihihii .so lets read what to do as a admin job. 
BULAN PERTAMA DONE!! 
SECOND MONTH NOW.....LOOK AND SEE EITHER I CAN STAND FOR THIS OR NOT.
"CINTAILAH PEKERJAAN ANDA INSHAALLAH IT'S WILL COME NATURALLY TO YOUR HEART" ;)
Job summary for general clerk are;
A combination of answering telephones, bookkeeping, typing or word processing, stenography, office machine operation, and filing.
Job description for general clerk are;
1. Understand and execute basic account & admin process (e.g: claim/leave application/payment execution/basic posting & others).
2. Proper record & closely monitoring & updating Cashbook/Petty Cash/Weekly Cash Planning.
3. Able to monitor PV & Cheque with efficient manner.
4. Prepare request for payment for monthly overheads & admin purchases as per required.
5. Check & recalculate staffs claim and execute on time.
6. Able to handle full set of account.
7. Responsible to issue management report on time with accuracy before adjustment is more than 90%.
8. Able to manage project report (profit & loss/ledger) and regularly update cost incurred.
9. Maintaining a proper filing system.
10. Other duties as assigned.
***************************************************
Job summary for admin clerk or admin assistant are;
Provide administrative support to a department and/or Manager. Duties include general clerical, receptionist and project based work. Project a professional company image through in-person and phone interaction.
Job description for admin clerk or admin assistant are;
1. Answer telephones and transfer to appropriate staff member.
2. Meet and greet clients and visitors.
3. Create and modify documents using Microsoft Office.
4. Perform general clerical duties to include but not limited to: photocopying, faxing, mailing, and filing.
5. Maintain hard copy and electronic filing system.
6. Research, price, and purchase office furniture and supplies.
7. Coordinate and maintain records for staff office space, phones, staff leaves, staff attendance
8. Setup and coordinate meetings and conferences.
9. Maintain and distribute staff weekly schedules.
10. Collect and maintain PC inventory.
11. Support staff in assigned project based work.
12. Provide office orientation for new employees.
13. Setup accommodation and entertainment arrangements for company visitors.
14. Other duties as assigned.
p/s: LIFE IS SHORT THINK POSITIVE YOU'RE WORTH IT ;)

Muara Hati (lirik + video)





Lirik Muara Hati – Dato Siti Nurhaliza & Hafiz

Cinta terpisah ruang waktu
Tetap cinta bersatu dalam hatiku
Walau raga kita tak mungkin bersama
Ku yakini hati dan tetap setia
Ku percaya ke mana pun kau berjalan
Suara cinta menuntun mu kepada ku
Kerna bila cinta sudah bersenandung
Takkan terpisah hati
Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali… padamu
Aku ada kerna engkau ada
Tercipta hatiku hanyalah untukmu
Jalanku berhujung padamu
Kemanapun kan pasti kembali o..
Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali…
Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasa
Sesuatu dalam hatimu
Hanya dirimu dan aku
Demi cinta dalam hatimu… biarkan aku merasuk dalam hati cinta..
p/s:  LIFE IS SHORT THINK POSITIVE YOU'RE WORTH IT

Isnin, 3 September 2012

Ya Badrotim يَا بَدْرَتِمْ





يَا بَدْرَتِمْ

يَا بَدْرَتِمٍّ حَازَ كُلَّ كَمَـالِ
مَا ذَا يُعَبِّرُ عَنْ عُلاَكَ مَقَالِيْ
أَنْتَ الََّذِيْ أَشْرَقْتَ فِيْ أُفُقِ الْعُـلا
فَمَحَوْتَ بِالأَنْوَارِ كُلَّ ضَلاَلِ
رَبِّكَ اسْتَنَارَ الْكَوْنُ يَا عَلَمَ الْهُدَى
بِالنُّوْرِ وَالإِنْعَـامِ وَالإِفْضَالِ
صَلَّى عَلَيْكَ اللََّهُ رَبِّ دَآئِمًا
أَبَدًا مَعَ الإِبْكَـارِ وَالآصَـالِ
وَعَلَى جَمِيْعِ الآلِ وَالأَصْحَابِ مَنْ

قَدْ خَصَّهُمْ رَبُّ الْعُلاَ بِكَمَالِ

Terjemahan :

Wahai bulan purnama yang sempurna,
Yang telah mencapai segala puncak kesempurnaan.

Apakah perkataan yang dapat
Mengungkapkan ketinggianmu?

Engkaulah yang telah terbit
Memerangi ufuk yang tinggi

Lalu engkau melenyapkan
Segala kesesatan dengan cahayamu
Dengan sebabmu, terang benderang alam

Wahai panji-panji hidayah
Dengan dilimpahkan cahaya, nikmat-nikmat

Dan pelbagai kelebihan
Semoga sentiasa tercurah ke atasmu

Rahmat Allah, Tuhanku
Sepanjang masa, pada waktu pagi dan petang

Dan juga ke atas keluarga,
Serta sahabat-sahabat yang ;

Telah dikurniakan keistimewaan dengan beberapa kesempurnaan
Oleh Allah yang Maha Tinggi

p/s: the best ever ....... makanan rohani