Syuqran Jazilan for d click :)

Photobucket

My Friend

Ahad, 5 Ogos 2012

Tafsir Ibnu Kasir QS Ali Imran 3:149


Tafsir Ibnu Kasir QS Ali Imran 3:149

Dalam ayat ini Allah s.w.t memperingatkan kaum muslimin agar selalu waspada terhadap orang kafir. Kaum kafir selalu berusaha membuat kaum muslimin ragu tentang kehidupan dunia dan akhirat. Sikap kaum kafir yang tidak konsisten dan selalu menanamkan benih permusuhan sangat membahayakan akidah kaum muslimin.

            Rasulullah s.a.w bersabda sebagai berikut, “Aku diberi lima perkara yang tidak diberikan kepada para nabi sebelumku. Pertama, kemenangan dalam setiap pertempuran. Kedua, dihalalkan bagiku harta rampasan perang. Ketiga, seluruh permukaan bumi dibuat suci untukku sehingga setiap umatku dapat melaksanakan solat di mana pun ia berada. Keempat, hak untuk memberikan syafaat kepada umatku. Kelima, aku diutus menjadi nabi untuk seluruh umat manusia, tidak hanya untuk kaumku,” (HR BUKHARI DAN MUSLIM)

            Ayat tadi juga menjelaskan bahawa salah satu penyebab kekalahan kaum muslimin dalam perang uhud adalah kerana mereka tidak mentaati instruksi Rasulullah s.a.w. Saat itu Rasulullah saw menyarankan agar pasukan pemanah tetap pada tempat mereka. Namun, melihat pasukan lain yang berada di kaki gunung bersuka ria dengan hatya rampasan perang, mereka tergoda, kemudian turun untuk bergabung berebut harta itu.

            Pasukan kafir pun memanfaatkan momen emas itu. Posisi atas bukit yang sebelumnya ditempati pemanah muslim mereka ambil alih. Mereka menyerang pasukan muslim dengan leluasa. Banyak pasukan muslim yang syahid, bahkan Rasulullah s.a.w pun terluka.
(AL MISBAH AL-MUNIR FI TAHZIB TAFSIR IBNU KASIR, 1999:198)

(QS ALI IMRAN, 3:149)
BERIMAN DENGAN PENUH KEYAKINAN
“WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN! JIKA KAMU MENTAATI ORANG-ORANG YANG KAFIR, NISCAYA MEREKA AKAN MENGEMBALIKAN KAMU KE BELAKANG(MURTAD), MAKA KAMU AKAN KEMBALI MENJADI OTANG YANG RUGI.” 

1 ulasan:

  1. Kaum Kafir menyerang secara halus dengan cara yang kita sendiri tidak duga & sangka....

    sering dalam kuliah-kuliah saya merungkai kisah satu per satu tentang perancangan fitnah akhir zaman al-masih dajjal....

    BalasPadam