Syuqran Jazilan for d click :)

My Friend

Ahad, 14 Februari 2010

ULAMA TIDAK DIPERDULIKAN

 

 Dari Sahl bin Saad as-Saaidi r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda : "Ya Allah! Jangan kau temukan aku dan mudah-mudahan kamu(sahabat) tidak bertemu dengan suatu zaman di mana para ulama sudak tidak diikut lagi, dan orang yang penyantun sudah tidak lagi disegani lagi. Hati mereka seperti hati orang Ajam(pada fasiqnya) lidah mereka seperti lidah orang Arab(pada fasihnya)".

H.R Ahmad

KETERANGAN :

mungkin pada zaman sekarang ini kelihatan keadaaan yang telah digambarkan oleh Rasulullah s.a.w ini. Masyarakat sudah agak jauh dari para ulama,kerana khuatir perbuatan mereka akan ditegur. orang tidak segan lagi membuat maksiat walaupun di hadapan orang yang tinggi akhlaknya, terkadang, sengaja perkara maksiat itu dibuat di hadapan para ulama untuk menyatakan rasa ego dan sekaligus untuk menyinggung perasaan mereka. golongan ini juga pndai bercakap dan sering memutarbelitkan kenyataan. percakapan mereka begitu halus dan memikat orang lain pada hal hati mereka adalah hati harimau yang bsedia intuk menerkam dan memaksa musuhnya.

2 ulasan:

  1. salam..

    Tapi sekarang ini ulamak masih lagi disanjung..dihormati..disegani dan dipedulikan..
    Kalau tidak percaya..lihatlah keadaan sekarang..
    mungkin ada yg beranggapan ulamak dipinggirkan..tapi hakikat sebenarnya ulamak masih lagi disanjung..

    Cuma sekarang ada individu individu yang mempergunakan agama..memartabatkan diri sendiri setaraf dengan ulamak..sanggup menggunakan dan mutarbelitkan agama demi kepentingan diri sendiri..manusia yg lebih pentingkan maruah,keegoan,kebendaan, kuasa, pengaruh, harta, dan seumpama dganya dengan mempergunakan agama sebagai alat demi mencapai hasrat dan cita2nya..

    BalasPadam
  2. SALam..bgi saya..zaman ni ulama `agak` tidak lagi dipedulikan,sebagai contoh..tok guru nik aziz,dato harun din..dua ulama ni,amatlah di kagumi akan ilmu agamanya,tp sekarang.,lihat lah..di mana mereka.,sehingga di banned kn terus dri keluar dikaca televisyen., :)

    BalasPadam